Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jeśli na środowej sesji radni zgodzą się na proponowane zmiany, od 4 maja gorzowska Strefa Płatnego Parkowania będzie prawie dwa razy większa, a parkowanie sporo droższe. Będziemy też płacić za parkowanie w centrum Gorzowa godzinę dłużej. Nie jak dotychczas od dziewiątej, a od ósmej rano, do godz. 18. Dalej od poniedziałku do piątku.

- Ceny w strefie nie były zmieniane od 18 lat, a w tym czasie choćby średnia pensja w Gorzowie wzrosła dwukrotnie. W tym czasie wiele się wokół nas zmieniło - powiedział Włodzimierz Rój, dyrektor OSiR-u, zarządzającego płatnymi parkingami. - Zwróćmy też uwagę, ile w tym czasie przybyło w mieście samochodów. Tu też mamy wzrost razy dwa. I parkowanie w centrum, gdzie się tylko da, co jest zwyczajnie niebezpieczne.

Cenniki w Strefie Płatnego Parkowania w Gorzowie. Po lewej aktualny, a po prawej proponowany od 4 maja 2021 r.Cenniki w Strefie Płatnego Parkowania w Gorzowie. Po lewej aktualny, a po prawej proponowany od 4 maja 2021 r. 

Przedstawiciele miasta podkreślają, że w tej zmianie nie chodzi tylko o podwyżkę. To próba zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych gorzowian.

- Proponowane zmiany mają być jednym z narzędzi, tworzącym warunki niezbędne do rzeczywistego zrealizowania strategicznych kierunków rozwoju miasta - uzasadnia proponowaną uchwałę wiceprezydent Agnieszka Surmacz. - W zakresie polityki transportowej zmiany przyczynią się do zwiększenia rotacji pojazdów, ograniczenia dostępności strefy dla pojazdów indywidualnych, na rzecz preferencji komunikacji zbiorowej, ruchu pieszego i rowerowego oraz do osiągnięcia celów środowiskowych i kształtowania pożądanych nawyków komunikacyjnych.

Jak ma rozrosnąć się gorzowska Strefa Płatnego Parkowania, widzimy na poniższej mapce.

Poszerzona Strefa Płatnego Parkowania w Gorzowie. Zmiany będą wprowadzane do końca 2023 r.Poszerzona Strefa Płatnego Parkowania w Gorzowie. Zmiany będą wprowadzane do końca 2023 r. 

- Obszar strefy wyznaczony w 2003 roku i poszerzony do ul. 30 Stycznia dziesięć lat później jest niewystarczający - dodała wiceprezydent Surmacz. - Ulice wolne od opłat, graniczące z obszarem strefy, są zastawianie przez pojazdy kierowców, korzystających z wielogodzinnych postojów. Brak rotacji utrudnia dojazd i korzystanie z obiektów użyteczności publicznej, kulturalnych, handlowych oraz innych pozostałym użytkownikom. Granice strefy zostaną poszerzone w ten sposób, aby nie utrwalać obecnej niekorzystnej sytuacji na ulicach sąsiadujących ze strefą. Na obszarze strefy preferowana będzie komunikacja zbiorowa, dla której przeorganizowana zostanie siatka połączeń.

Strefa ma być powiększana wraz z finalizowaniem inwestycji drogowych w centrum. - Cały czas wymieniamy i dokupujemy parkomaty, poczekamy, aż ruch wróci na remontowane ulice Chrobrego i Mieszka I oraz ich okolice. Planujemy, że najpierw strefa zostanie poszerzona o okolice Kwadratu, ulice Krzywoustego i Borowskiego. Jeśli powiększenie strefy zacznie wchodzić w życie, ilość miejsc do parkowania zwiększy się niemal dwukrotnie - zakończył Włodzimierz Rój.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.