Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Muzycy zagrają dla słuchaczy, ale przeżyć ten koncert będzie można jedynie poprzez transmisję 11 grudnia o godz. 19. Koncert emitowany będzie za darmo na kanale YouTube Filharmonii Gorzowskiej, odnośnik znajdować się będzie również na profilu Filharmonii na Facebooku.

– Ten koncert to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w tegorocznym kalendarzu Filharmonii Gorzowskiej. Na scenie kameralnej zagoszczą znakomici polscy artyści, zbierający od lat najlepsze recenzje w kraju i na świecie: pianistka Beata Bilińska oraz Krakowski Kwintet Dęty. W programie artyści zaproponują przede wszystkim muzykę współczesnych kompozytorów polskich – Mikołaja Góreckiego, Zbigniewa Bargielskiego, Krzesimira Dębskiego – zapowiada Urszula Śliwińska, rzeczniczka Filharmonii Gorzowskiej.

Odbędzie się również prawykonanie utworu na kwintet dęty „Impressioni Concertante”. To dzieło współczesnego kompozytora Macieja Zielińskiego. Napisał ten utwór w 2019 r. na specjalne zamówienie Filharmonii Gorzowskiej w ramach programu Zamówienia Kompozytorskie.

– Zamierzeniem kompozycji Macieja Zielińskiego jest prezentacja możliwości solowych poszczególnych instrumentów dętych oraz poszukiwanie ciekawych, oryginalnych zestawień brzmieniowych w grze zespołowej. Kompozytor zderza z sobą możliwości fletu, klarnetu, oboju, fagotu i rogu, wykorzystując różnorodne struktury brzmieniowe – przybliża charakter utworu Urszula Śliwińska.

W programie koncertu znalazły się także dwa kwintety dęte kompozytorów związanych z Wiedniem – pełne uroku i klasycznej elegancji Haydnowskie „Divertimento Chorale St. Antonio” oraz napisana w połowie ubiegłego wieku lekka „Humoreska” Alexandra von Zemlinsky’ego. Artyści przypomną również „Cantabile in h” Krzesimira Dębskiego, wykonując je w pięknie i ciepło brzmiącym składzie tria stroikowego.

Pozostając w kręgu polskiej twórczości współczesnej, pianistka Beata Bilińska oraz muzycy Krakowskiego Kwintetu Dętego wykonają też dwie kompozycje specjalnie im dedykowane – pełen oryginalnych efektów brzmieniowych i kolorystycznych „Fonoplasticon” Zbigniewa Bargielskiego oraz „Burleskę” Mikołaja Góreckiego.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.