Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To będzie wyjątkowe na skalę ogólnopolską wydarzenie artystyczne. Twórcy sięgnęli bowiem po niezwykle rzadki gatunek, chcąc jednocześnie przemówić do nastolatków ich językiem i odnosząc się do problemów najistotniejszych w ich życiu.

Będzie to również pierwsza produkcja operowa zrealizowana kompleksowo przez Filharmonię Gorzowską.

„Salija” to opowieść o dorastającej dziewczynce, którą poznajemy w dniu jej trzynastych urodzin. Niespodziewany bieg zdarzeń sprawia, że główna bohaterka przenosi się w tajemnicze miejsce, z którego podróżuje w głąb nieznanego świata, stając przed koniecznością trudnych wyborów. Fabuła opery, choć osadzona jest w konwencji baśni, opowiada o sprawach niezwykle ważnych – przemijającym dzieciństwie, dojrzewaniu, młodzieńczej wrażliwości i zawiłym poszukiwaniu definicji szczęścia.

 

Libretto świadomie dotyka tematów odwołujących się do wyobraźni, wrażliwości oraz doświadczeń nastoletniego odbiorcy, takich jak samopoznanie, odkrywanie własnej tożsamości, konfrontacja z lękami.

– Muzyka, wykorzystując bogactwo kolorystyczne orkiestry symfonicznej i pełnię możliwości harmonicznych oraz żonglując dynamiką i nastrojem, znakomicie ilustruje zarówno akcję opery, jak i charaktery, emocje czy relacje poszczególnych bohaterów. Poza wartością artystyczną projekt pełni również misję edukacyjną, zachęcając młodych odbiorców do obejrzenia tak wyjątkowego dzieła scenicznego, jakim jest opera – dodaje Urszula Śliwińska, rzeczniczka Filharmonii Gorzowskiej

„Salija” otrzymała I nagrodę w konkursie na operę dla dzieci i młodzieży w wieku 8–15 lat (libretto i muzykę) zorganizowanym w 2019 roku przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Teatr Wielki – Operę Narodową z okazji jubileuszu 100-lecia istnienia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

– Napisanie libretta do opery potraktowałam jako podwójne wyzwanie – wymagało ono bowiem nie tylko stworzenia spójnego dramaturgicznie tekstu, do którego kompozytor następnie miał napisać 60 minut muzyki, ale przede wszystkim dobrego pomysłu na historię; pomysłu, który zaciekawi tak wymagającego odbiorcę jak dzieci i nastoletnia młodzież. Organizatorzy konkursu dali nam pełną dowolność w doborze tematu opery, jedynym ograniczeniem był czas jej trwania. I tak oto powstała godzinna opowieść o przemijającym dzieciństwie, młodzieńczej wrażliwości i nieco zawiłym poszukiwaniu drogi do szczęścia. Choć brzmi to poważnie, to mogę zapewnić, że w operze nie brakuje humoru, intrygi i zwrotów akcji; chwilami można się nawet bać, jak w prawdziwym horrorze – mówiła wtedy Małgorzata Szwajlik .

W konkursie nagrodzona została również doskonała muzyka napisana przez Krzysztofa Dobosiewicza, polskiego kompozytora mieszkającego na stałe w Finlandii. W Filharmonii Gorzowskiej podbił serca publiczności nietuzinkową muzyką do musicalu „Dogonić Pippi”, projektem dla dzieci „Lunapark” oraz muzyką z gier komputerowych i filmów grozy.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.