Rewitalizacja linii Międzyrzecz-Sulęcin-Rzepin przywróciłaby połączenie Sulęcina z Gorzowem i Zieloną Górą (przez Międzyrzecz). Wśród projektów są też m.in. rewitalizacje linii do Szprotawy, Krosna Odrzańskiego i Gubina, fragmentu "Berlinki" do Lubska, a nawet odbudowa linii do Myśliborza za pół miliarda.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

O programie „Kolej Plus” było głośno podczas kampanii prezydenckiej Andrzeja Dudy. Był on też jednym ze sztandarowych pomysłów Prawa i Sprawiedliwości na zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego w gminach i powiatach. Rząd obiecywał w ramach „Kolej Plus” 6,5 mld zł na inwestycje samorządowe.

Oferta wyglądała na atrakcyjną. Małe miasta i powiaty po rewitalizacji linii kolejowych zyskiwałyby połączenie z miastami wojewódzkimi. Rządowe dotacje sięgają 85 proc. kosztów inwestycji. Resztę dokładałyby samorządy.

Jak do tej pory zainteresowanie w Polsce programem jest niewielkie. Problem leży jednak w pieniądzach. Mimo że rządowe dotacje opiewają w programie na 5,8 mld zł, to inwestycje kolejowe okazują się bardzo drogie. Dla samorządów oznaczają spore wydatki. Na przykład koszt odbudowy linii Gorzów–Myślibórz szacuje się na 532 mln zł. Samorządy musiałyby więc znaleźć w kasie ponad 70 mln zł.

„Kolej Plus” po lubusku

Lubuskie do programu „Kolej Plus” zgłosiło osiem inwestycji. Wnioski wysłał urząd marszałkowski. – My jesteśmy w tym tylko pośrednikiem. To pomysły i projekty samorządów oraz stowarzyszeń domagających się rewitalizacji starych linii kolejowych – zastrzega Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

Wśród propozycji znajdziemy reaktywacje tras, o których mówi się od wielu lat, np. przywrócenie ruchu na tory z Zielonej Góry do Gubina przez Krosno Odrzańskie. Tory dochodzą również do stacji Guben, skąd niemal co godzinę odjeżdżają pociągi do Berlina. Miłośnicy kolei od lat domagają się reaktywacji starej „Berlinki”. Czasy świetności trasy pamięta okazały stary dworzec w Lubsku, od wielu lat nieczynny i niszczejący.

Osiem razy kolej

Koszt lubuskich projektów zgłoszonych do programu „Kolej Plus” szacuje się na mniej więcej 1,3 mld zł. Oto one:

  • Rewitalizacja nieczynnej linii nr 358 Czerwieńsk–Krosno Odrzańskie–Gubin przywróciłaby połączenie kolejowe Zielonej Góry z Krosnem, Gubinem i Guben po stronie niemieckiej. Ostatni pociąg z pasażerami przejechał tędy w 2002 r. Działa niewielki ruch towarowy. Szacunkowa wartość rewitalizacji to 116 mln zł. Pociągi jeździłyby z prędkością 100 km/godz. W planie są też remonty peronów w Krośnie, Gubinie, Nietkowie, Laskach i Wężyskach.

  • Rewitalizacja linii Międzyrzecz–Sulęcin–Rzepin przywróciłaby połączenie Sulęcina z Gorzowem i Zieloną Górą (przez Międzyrzecz). Regularnie pociągi pasażerskie przestały jeździć linią nr 364 w 2007 r. Obecnie pojawiają się kursy okolicznościowe. Projekt szacowany jest na 270 mln zł.

  • Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów–Lubsko, czyli fragmentu historycznej „Berlinki” do Wrocławia i Belina. Poszczególne fragmenty trasy likwidowano od lat 90., część torów rozebrano. Rewitalizacja przywróciłaby połączenie Zielonej Góry z Lubskiem. Powstałyby przystanki w Budziechowie, Jasieniu i Bieszkowie. W planach jest także budowa mijanki w Letnicy. Koszt inwestycji oblicza się na 72 mln zł.

  • Odbudowa linii nr 415 na odcinku Gorzów–Myślibórz. PKP wykreśliły linię całkowicie w 2006 r. Sporadycznie pojawiały się na trasie pociągi turystyczne. Odbudowa miałaby kosztować 532 mln zł.

  • Rewitalizacja linii nr 14 na odcinku Szprotawa–Żagań sprawiłaby, że szprotawianie dojechaliby pociągiem do Zielonej Góry. Szynobusy miałyby jeździć z prędkością 100 km/godz. Koszt inwestycji szacuje się na 68 mln zł.

  • Rewitalizacja linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie–Strzelce Krajeńskie Wschód. To niewielki odcinek, ale ważny dla mieszkańców Strzelec. Ułatwiłby dojazd z Gorzowa do niemalże centrum miasta. Koszt projektu – 27 mln zł.

  • Remont linii nr 364 na odcinku Międzyrzecz–Wierzbno. W ten sposób wielkopolski Międzychód zyskałby połączenie z Zieloną Górą (przez Międzyrzecz). Wartość inwestycji ocenia się na 94 mln zł.

  • Remont linii nr 363 ma odcinku Skwierzyna–Międzychód. Linia ocalała, choć pierwotnie miała być kilka lat temu rozebrana. Na tory mogłyby wrócić pociągi z Gorzowa do Międzychodu. Szacowany koszt – 102 mln zł.
icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej