Jest już zezwolenie na budowę najtrudniejszego odcinka drogi S3. Najtrudniejszego, bo trzeba z tunelami przebić się przez góry. To inwestycja warta ponad miliard złotych.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

O wydaniu przez wojewodę dolnośląskiego zezwolenia na budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków - Kamienna Góra poinformował portal rynekinfrastruktury.pl.

To jeden z najdroższych odcinków trasy wiodącej od Świnoujścia do Lubawki przy granicy z Czechami. Kontrakt opiewa na ponad 1,2 mld zł. Zdobyło go konsorcjum, na którego czele stoi firma PORR. Konsorcjum odpowiada za projekt 16 km odcinka oraz realizację inwestycji.

- Odcinek z Bolkowa to największe wyzwanie na trasie S3 z uwagi na budowę dwóch tuneli drogowych (około 2300 m i 320 m), jednego mostu oraz 12 wiaduktów (najdłuższy 530 m) - tłumaczą drogowcy.

Dwa wspomniane tunele mają być wykonane „po austriacku”, czyli metodą NATM, znaną i stosowaną w górnictwie. To m.in. nawiercanie otworów i detonowanie w nich materiałów wybuchowych. Konstrukcją nośną tunelu niczym w kopalni będą warstwy skał (górotwór).

 

Jeden z tuneli przebije pasmo Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich między wsiami Nowe Bogaczowice i Sady Górne. Liczący 2,3 km fragment będzie najdłuższym tunelem drogowym w kraju. Dziś kierowcy mogą przejechać się nim wirtualnie.

Budowa odcinka Bolków - Kamienna Góra ma potrwać 56 miesięcy.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej