Tuż po godzinie 12 w południe, w urodziny miasta po raz pierwszy oficjalnie przejechały tramwaje na linii Wierprzyce-Silwana. Od tej pory musimy bardzo uważać na bezpieczeństwo: na drogach przybył nam w mieście jeszcze jeden pojazd.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

- Ogromna radość, że na tory wróciły gorzowskie tramwaje. Na tę inaugurację przyszło mnóstwo mieszkańców, widać, że bardzo stęsknionych za tramwajami. I nie tylko za tramwajami w ogóle. Gorzowianie czekali przede wszystkim na te zupełnie nowe, polskie wozy, które zapewnią im komfortową komunikację – mówi prezydent Jacek Wójcicki.

Tramwaje wróciły po trzech latach nieobecności związanej z remontami ulic i torowisk 2 lipca, czyli w 763. urodziny miasta. Nowoczesne twisty z bydgoskiej Pesy obsługują na razie tylko trasę na linii numer 1. Linie nr 2 i 3 są ciągle zawieszone ze względu na remont ul. Chrobrego i Mieszka I.

W pierwszym promocyjnym przejeździe – pojechały najpierw dwa składy specjalne - udział wzięli mieszkańcy Gorzowa i zaproszeni przez prezydenta miasta goście. Potem zaczęły jeździć już tramwaje według rozkładu, a linia zastępcza autobusowa T1 została zawieszona. Przejazd tramwajami w dniu 2 lipca był bezpłatny.

- To historyczny moment dla miasta. Po raz pierwszy bowiem w powojennej historii Gorzowa zarówno infrastruktura, jak i wagony zostały wymienione w tak ogromnym zakresie. To powód do radości i dumy, bo choć towarzyszyły nam spore trudności, projekt dopuszczenia do ruchu nowych, bardzo nowoczesnych wagonów tramwajowych produkcji bydgoskiej Pesy udało się zrealizować – podkreślił prezydent Jacek Wójcicki.

Ostatni raz tramwaj po gorzowskich torach przejechał 30 września 2017 r. Potem rozpoczęły się remonty, które trwają do dziś.

Miejski Zakład Komunikacji kupił 14 elektrycznych tramwajów za ponad 115 mln zł. Pozwoliło to na wymianę starego i wyeksploatowanego taboru. Twist został zaprojektowany w bydgoskiej Pesie specjalnie dla Gorzowa. Jest niskopodłogowy, przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wozy są klimatyzowane, monitorowane, wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów i system zliczania pasażerów. Pasażerowie mają natomiast dostęp do sieci wi-fi i gniazdek USB.

Gorzowska wersja twista otrzymała tytuł „Dobry wzór 2018” w 25. konkursie organizowanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Eksperci nagrodzili funkcjonalność i design - Jestem przekonany, że jego walory docenią też pasażerowie – powiedział prezes Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski, który też wziął udział w pierwszym kursie.

Miejski Zakład Komunikacji wspólnie z urzędem miasta przygotował kampanię informacyjną. Okazuje się, że po trzech latach warto przypomnieć mieszkańcom, w tym głównie kierowcom, o konieczności zwracania uwagi na znaki i jadące tramwaje. MZK kolportuje więc ulotki z informacją o zasadach bezpieczeństwa w ruchu z tramwajami.

Inwestycja w nowe wozy i modernizację torowisk to główna część wielkiego projektu komunikacyjnego „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” o wartości prawie 200 mln zł, w tym z dofinansowanie UE na poziomie prawie 99 mln zł. Całkowita długość zmodernizowanych linii tramwajowych docelowo ma wynieść 6,55 km.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
czekamy na punktualnosc i szybkosc : zamiastr 10 minut trzeba teraz 30. No i jazda trzech a nawet czterech wozow jeden za drugim to tez problematyczne . 03/07 : Zaklad Energet. 16.44 i 16.52 : nie zrealizowane , 4 wozy tramwajowe uprawialy grupowy przejazd ulicami. W ramach doksztalcania ?
już oceniałe(a)ś
0
0