Wczoraj na gorzowskich osiedlach można było usłyszeć energetyczną muzykę w wykonaniu kwartetu FolkfoR. Dziś, w niedzielę, będzie klasycznie i wokalnie na sopran i fortepian.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Koncerty w 10 różnych punktach miasta to prezent dla gorzowian na 9. rocznicę istnienia filharmonii. W sobotę występował zespół FolkfoR, który tworzy czworo muzyków Filharmonii Gorzowskiej: Grzegorz Tobis, Natalia Chmurczyk, Paulina Wąsik i Mateusz Rzytka. Kwartet specjalizuje się w eksplorowaniu muzycznych źródeł i tradycji. Oprócz instrumentów klasycznych zespół wykorzystuje np. brzmienie ukulele czy tradycyjnego polskiego bębna obręczowego. Grają melodie dobrze znane, te wyszukane w archiwach i bibliotekach oraz własne kompozycje muzyków. W ich repertuarze są tańce bułgarskie, tradycyjna muzyka bałkańska i klezmerska oraz polska muzyka ludowa w autorskich opracowaniach.

A co w niedzielę?

Dziś natomiast, w niedzielne popołudnie koncerty w innej konwencji. Wystąpią pianistka Ekaterina Matokh i Beata Gramza (sopran).

Ekaterina Matokh jest znana gorzowskiej publiczności m.in. z letnich Pikników Chopinowskich. Pochodzi z Mińska na Białorusi. W latach 1999-2003 uczyła się w klasie fortepianu w Narodowym Gimnazjum w Mińsku. Tam również kontynuowała edukację w Akademii Muzycznej, którą ukończyła w 2010 roku, otrzymując tytuł magistra sztuki. Jako pianistka swoje umiejętności prezentowała podczas wielu konkursów oraz koncertów. Na swoim koncie ma m.in. I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Fryderyka Chopina w Corpus Christi (USA, 2006), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie studentów w Ruzie (Rosja, 2008) oraz uczestnictwo w Międzynarodowym Konkursie im. F. Chopina w Marianskie Lazne (Czechy), gdzie zagrała w półfinale, III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Marii Yudina’y (St. Petersburg, 2009), złoty medal na Międzynarodowym Forum Pianistycznym w Sanoku (Polska, 2010); koncertowała w Berlinie (Niemcy, 2006), Teksasie (USA, 2007), gdzie otrzymała dyplom dla młodych, utalentowanych muzyków, a także w Polsce, Słowenii i na Ukrainie. Wykonała również cykl koncertów z zespołem fletowym Syrinx (Francja, 2004-2008). W latach 2014-2015 koncertowała z Filharmonią Gdańską. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Mińsku, ucząc w szkole muzycznej (2001-2004); w latach 2004-2008 była akompaniatorem, zaś w 2011 wykładowcą w tamtejszej Akademii Muzycznej, a w roku 2008 – akompaniatorem i solistą w Filharmonii w Mińsku.

Beata Gramza, śpiewaczka i pedagog, pochodzi z Białegostoku i tam rozpoczęła edukację muzyczną, najpierw w klasie akordeonu, a potem w klasie śpiewu wybitnej polskiej śpiewaczki i pedagoga prof. Haliny Słonickiej. Studia na wydziale wokalno-aktorskim ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Katarzyny Rymarczyk w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Dwukrotnie była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 1990 r. została laureatką Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego we Wrocławiu, w kategorii oratoryjnej. W 1991 r. otrzymała wyróżnienie i nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiego kompozytora na Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Reprezentowała Akademię Muzyczną w Bydgoszczy na Festiwalu Mozartowskim Wrocław 1991, zaś rok później zaproszona była do udziału w Koncercie Roku w Galerii Porczyńskich w Warszawie. Umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych śpiewaków i pedagogów: Teresę Żylis-Gara, Ingrid Kremling, Edith Mathis, Andre Orlowitza. Na scenie bydgoskiej Opery Nova zadebiutowała w 1994 r. w operze "Czarodziejski flet" W. A. Mozarta. W kolejnych sezonach artystycznych, do 2002 roku, występowała m.in. w partii Liu w "Turandot" G. Pucciniego, Anny w "Nabucco" G. Verdiego, Donny Elviry w "Don Giovannim" W. A. Mozarta, Giulietty w "Opowieściach Hoffmanna" J. Offenbacha, Micaeli w "Carmen" G. Bizeta, Hanny w "Strasznym Dworze" S. Moniuszki. Z powodzeniem wykonywała również partie operetkowe w "Wesołej Wdówce", "Carewiczu" i "Krainie Uśmiechu" F. Lehara. Repertuar ten wykonywała wielokrotnie podczas tournee w Niemczech, Holandii i Francji. Jako solistka Opery Nova w Bydgoszczy nagrodzona została przez dziennikarzy "Złotą Maską" za: "partię Donny Elviry w "Don Giovannim", muzykalność, liryzm i stałe doskonalenie kunsztu wokalnego", a także wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie Opery Włoskiej "I Ranieri I Cestelli" w Berlinie i znalazła się w gronie finalistów występujących w Galowym Koncercie w Deutche Oper. Artystka koncertuje również na estradach filharmonicznych, wykonując repertuar oratoryjny i muzykę kameralną. Współpracowała z Filharmonią Pomorską, Capellą Bydgostiensis i Kwartetem Pomorskim, Lubuską Sinfoniettą, Gorzowską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Podlaską i Chórem Politechniki Białostockiej, poznańskim zespołem muzyki dawnej Musica Maxima, Orchester der Frankfurter Musikfreunde. I oczywiście nieraz mogliśmy ją usłyszeć w Filharmonii Gorzowskiej. Ważne miejsce w jej życiu zawodowym zajmuje pedagogika wokalna. Prowadzi klasę śpiewu solowego w Szkole Muzycznej II stopnia w Gorzowie Wielkopolskim, "zarażając", jak sama mówi, młodych wokalistów miłością do muzyki operowej.

Obie artystki wystąpią w gorzowskich plenerach w niedzielę. Nasłuchujcie na swoim osiedlu. Pierwszy występ zaplanowany jest na godz. 16 na Kwadracie, muzyka zabrzmi też (w około półgodzinnych odstępach) na os. Staszica (ul. Fredry przy Intermarche), na os. Europejskim (parking), na ul. Słonecznej, w parku Róż, na Zawarciu (ul. Śląska koło stadionu), na Starym Rynku, na Dolinkach (między ul. Bema i Dywizjonu 303), w parku Górczyńskim oraz na Piaskach (przy Intermarche).

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem