Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Autorzy strategii maja zdiagnozować obecny stan transportu zbiorowego i indywidualnego w kontekście elektromobilności. Przygotują też plan jej wdrożenia w mieście. Na opracowanie dokumentu jest dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „GEPARD II - transport niskoemisyjny Część 2. Strategia rozwoju elektromobilności”.

O tematyce elektromobilności, transportu niskoemisyjnego, infrastruktury oraz związanych z tym regulacji prawnych można będzie dowiadywać się na bieżąco na nowym miejskim fanpage'u.

W pojęciu elektromobilności chodzi o użytkowanie pojazdów o napędzie elektrycznym, co ma się przyczynić do poprawy jakości powietrza. W takim transporcie jest też szansa na rozwój gospodarczy i poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju. Chodzi o zniwelowanie różnic pomiędzy szczytowym zapotrzebowaniem na energię elektryczną a tzw. doliną nocną, kiedy pojazdy elektryczne mogą być ładowane, by jeździć nimi za dnia.

Przyjęta ustawa o elektromobilności wprowadza szereg obowiązków m.in. na samorządy. W tym jest też konieczność wymiany części floty, tej obsługującej urząd i wykonującej zadania publiczne, także wykorzystywanej w komunikacji miejskiej. Ma być też przygotowany plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Pod koniec stycznia miasto podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dzięki temu MZK dostanie na zakup autobusów i stacji ładowania 20,8 mln zł. Pierwsze osiem autobusów pojawi się ulicach Gorzowa już w przyszłym roku. Łącznie inwestycja ma kosztować 30,5 mln zł. Projekt ma zostać zrealizowany do grudnia tego roku, wspólnie przez miasto i gorzowski Miejski Zakład Komunikacji. Dotacja pozwoli na zakup ośmiu autobusów elektrycznych o zużyciu energii elektrycznej 1 kWh/km. Autobusy będą obsługiwały linie nr 124, 125 oraz 126 i zastąpią część autobusów na olej napędowy.

Stacje do ładowania elektrycznych pojazdów zostaną umiejscowione w zajezdni MZK Gorzów Wielkopolski przy ul. Kostrzyńskiej 46, na pograniczu dzielnic Wieprzyce i osiedle Słoneczne. Dodatkowo stacje ładowania powstaną na pętlach przy ul. Dekerta, Śląskiej oraz Marcinkowskiego.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.