Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Przed niespełna rokiem informowaliśmy, że opera „Salija”, autorstwa Małgorzaty Szwajlik z Filharmonii Gorzowskiej oraz kompozytora Krzysztofa Dobosiewicza, wygrała w ubiegłym roku ogólnopolski konkurs na operę dla dzieci i młodzieży, zorganizowany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Teatr Wielki - Operę Narodową. Teraz jest szansa, że dzieło doczeka się premiery. - Udało nam się pozyskać znaczne środki na realizację tego przedsięwzięcia – mówi p.o. dyrektora Filharmonii Gorzowskiej Joanna Pisarewicz. – To nie tylko efekt dobrze napisanego wniosku, ale przede wszystkim artystycznej i merytorycznej jakości samej opery, docenionej na arenie krajowej dodaje.

„Salija” to opowieść o dziewczynce, która wskutek niespodziewanego splotu zdarzeń na zawsze zapamięta dzień swoich 13. urodzin. I ten dzień na zawsze odmieni jej życie. Opera adresowana jest do publiczności w wieku 8-15 lat. Jej treść skłania do filozoficznej refleksji i rozważań o szczęściu, poczuciu spełnienia, wartości rodzinnych czy sumienia.

Dla autorki libretta napisanie tej opery było podwójnym wyzwaniem. Z jednej strony musiała napisać spójny dramaturgicznie tekst, do którego kompozytor stworzył 60 minut muzyki, z drugiej strony ważny był też pomysł na historię, która zaciekawi tak wymagającego odbiorcę, jak dzieci i nastoletnia młodzież.

- Organizatorzy konkursu dali nam pełną dowolność w doborze tematu opery, jedynym ograniczeniem był czas jej trwania. I tak oto powstała godzinna opowieść o przemijającym dzieciństwie, młodzieńczej wrażliwości i nieco zawiłym poszukiwaniu drogi do szczęścia. Choć brzmi to poważnie, to mogę zapewnić, że w operze nie brakuje humoru, intrygi i zwrotów akcji; chwilami można się nawet bać, jak w prawdziwym horrorze. Libretto zostało docenione i nagrodzone przez znakomite jury konkursu; teraz więc marzę już tylko o tym, by „Saliję” mogli zobaczyć i ocenić ci, dla których ją napisałam – mówi Małgorzata Szwajlik.

W konkursie nagrodzona została również doskonała muzyka, napisana przez Krzysztofa Dobosiewicza, polskiego kompozytora mieszkającego na stałe w Finlandii. W Filharmonii Gorzowskiej podbił serca publiczności nietuzinkową muzyką do musicalu „Dogonić Pippi”, projektem dla dzieci „Lunapark” oraz muzyką z gier komputerowych i filmów grozy.

Małgorzata Szwajlik jest absolwentką filologii polskiej. W Filharmonii Gorzowskiej pracuje od 2011 roku, kierując działem zajmującym się organizacją pracy artystycznej. Jest autorką wydanego w 2014 roku przewodnika edukacyjnego dla dzieci „Co jest grane w filharmonii?”, w którym obok tekstów przybliżających dzieciom wiedzę na temat muzyki znalazły się wiersze i rymowanki jej autorstwa. W 2015 roku zadebiutowała jako autorka libretta, pisząc teksty do musicalu „Alicja w Krainie Czarów” (muz. Anna Maria Huszcza), a następnie była librecistką kolejnych musicali wystawianych w Filharmonii Gorzowskiej: „Pinokia” (2016, muz. Szymon Godziemba-Trytek), „Akademii Pana Kleksa” (2017, muz. Kamil Kosecki) oraz „Dogonić Pippi (2018, muz. Krzysztof Dobosiewicz). W 2017 roku napisała książkę z wierszami dla dzieci „Wesoła orkiestra”, zaś w roku 2018 – książkę edukacyjną „Nutka Zosia na tropie”; obie zostały wydane przez Filharmonię Gorzowską. Premiera opery "Salija" odbędzie się w listopadzie.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.