Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

CPK przedstawiło właśnie Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL). Na mapach i w opisach znajdziemy wszystkie korytarze kolejowe zwane „szprychami”, które wiodą do planowanego gigantycznego portu lotniczego w Baranowie pod Warszawą. Do CPK ma prowadzić zmodernizowanych lub zbudowanych od nowa ok 1,6 tys. km linii kolejowych. Mają one tworzyć 10 szprych, które będą zbiegały się w okolicach nowego portu lotniczego i samej Warszawy.

Lubuska szprycha nr 9

Jak na inwestycji zyskałby pasażer z woj. lubuskiego? Dziś może zaniemówić z wrażenia, poznając kolejowe dokumenty. „Zakładany czas przejazdu to 3 godz. i 25 min z Warszawy oraz 3 godz. i 10 min z CPK: zarówno do Zielonej Góry (przez Nową Sól, Głogów i Kalisz), jak i do Gorzowa (przez Krzyż, Poznań i Kalisz)” – czytamy na stronach CPK.

Program CPK - tzw. szprychy kolejoweProgram CPK - tzw. szprychy kolejowe Arch. CPK

I dalej: „W celu zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu przewidziano również kursowanie pociągów do Zielonej Góry i Gorzowa przez Poznań i Zbąszyń. W obu przypadkach czas jazdy z Warszawy wyniesie 3 godz. i 35 min, a z CPK 3 godz. 20 min”.

Dla regionu lubuskiego najważniejsza jest szprycha nr 9 do Poznania i Wrocławia wraz z odgałęzieniami do naszego regionu. Zielonogórzanin będzie mógł dojechać do CPK z modernizowaną Odrzanką, a potem czternastką przez Głogów, Wschowę, Leszno i Kalisz. Alternatywna trasa wiedzie przez Zbąszyń i Poznań (o tym więcej poniżej).

Studium Lokalizacyjne zakłada, że Gorzów najszybciej skomunikuje się z CPK przez Międzyrzecz i Zbąszynek. Do modernizacji ma pójść linia 367.

– Planowana linia dużych prędkości Warszawa – CPK „Poznań wraz z modernizowanymi odcinkami istniejących linii nr 3 [Poznań – granica z Niemcami – red.], 14, 273 [Odrzanka – red.] i 367 znacznie przybliżą Zieloną Górę i Gorzów do stolicy i nowego portu lotniczego” – czytamy w SSL.

Wyprostują magistralę, Zbąszynek wypada

Kolej planuje zmodernizować w woj. lubuskim 250 km linii. Zakłada, że „71 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych”.

Plany CPK. Budowa 15 km linii kolejowej Zbąszyń - Dąbrówka Wielkopolska - SzczaniecPlany CPK. Budowa 15 km linii kolejowej Zbąszyń - Dąbrówka Wielkopolska - Szczaniec Arch. CPK

Studium zakłada także budowę nowego 15-kilometrowego odcinka ze Zbąszynia do Szczańca przez Dąbrówkę Wielkopolską. Nowy odcinek byłby fragmentem trójki – trasy międzynarodowej do Niemiec. Dziś biegnie przez Zbąszynek, Świebodzin i Rzepin.

Kolejarze chcą wyprostować szlak – co dobrze pokazuje mapa – ze Zbąszyniem. Trasa omijałaby w ten sposób Zbąszynek, jeden z trzech największych węzłów kolejowych w regionie.

– To bardzo zły pomysł, przedstawimy negatywną opinię do Studium Lokalizacji – mówi Sławomir Kotylak, dyrektor infrastruktury i komunikacji w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze. – To wygląda tak, jakby ktoś wziął mapę z internetu i narysował kreskę. Trudno zrozumieć sens tej operacji. Może czas przejazdu do Niemiec i Warszawy z pominięciem Zbąszynka skróciłby się o pięć minut, najwyżej dziesięć, nie więcej.

Kotylak ostrożnie podchodzi do planów CPK. – Czytamy, że w trzy i pół godziny dojedziemy z Zielonej Góry do CPK przez Kalisz. To nieosiągalne, ta linia nie jest zelektryfikowana. Tam są potrzebne potężne inwestycje – tłumaczy Kotylak.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.