80 tys. lubuskich przedsiębiorców otrzymało lub niebawem otrzyma list od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Chodzi o podsumowanie wpłat przekazanych w 2019 r. na indywidualny numer rachunku składkowego.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Zakład wyjaśni w korespondencji, jakie należności przedsiębiorca pokrył dzięki wpłatom. Oprócz tego adresat listu dowie się, czy nie doszło do nadpłaty lub zaległości. Nawet jeśli wynosi ona 1 grosz. Płatnicy, wiedząc, czy na ich koncie jest zadłużenie bądź nadpłata, będą mogli podjąć konkretne działania.

Jeśli przedsiębiorcy zdarzyło się zapłacić zbyt mało, zaległość może uregulować, płacąc więcej przy okazji kolejnej wpłaty – z zaznaczeniem, że w przypadku wyższych kwot doliczone zostaną odsetki. Gdy dług będzie zbyt wielki dla portfela przedsiębiorcy, ten może złożyć wniosek o rozłożenie go na raty.

Co, jeśli dojdzie do nadpłaty? Tę można przeznaczyć na opłacenie bieżących składek lub wystąpić o jej zwrot.

Stan bieżących rozliczeń składkowych wysyłany jest za pomocą wprowadzonego wraz z początkiem 2018 r. projektu e-składka, czyli indywidualnych numerów rachunków składkowych dla każdego przedsiębiorcy. – Dziś przedsiębiorca zamiast trzech lub czterech przelewów dokonuje jednej tylko płatności, a zakład księguje je na poszczególne fundusze – tłumaczy ZUS.

To ostatni raz, kiedy ZUS przekazuje te wiadomości w formie papierowej. Informacja za rok 2020 będzie dostępna w formie elektronicznej na Platformie Usług Elektronicznych.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej