Trwa VII Festiwal Muzyki Współczesnej w Filharmonii Gorzowskiej. Dziś dwa wydarzenia. Najpierw wykład o graficznym wymiarze muzyki, a następnie koncert i dwa dzieła: Philipa Glassa i Steve'a Reicha.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Podczas wieczornego koncertu usłyszymy dzieła dwóch najwybitniejszych przedstawicieli amerykańskiego minimalizmu. To nurt, który przyciąga nie tylko koneserów muzyki współczesnej, ale również dobrze sobie radzi w przestrzeni kultury popularnej.

Na początek III Kwartet smyczkowy Philipa Glassa (1985). Utwór złożony jest z fragmentów ścieżki dźwiękowej do biograficznego filmu Paula Schradera o japońskim pisarzu, Mishima: A Life in Four Chapters. Każdy z sześciu fragmentów kwartetu, budując jego wewnętrzną dramaturgię, odpowiada konkretnemu wydarzeniu lub konkretnej osobie z życia tego twórcy.

Steve Reich w swoich Different Trains (1988) wraca do własnych wspomnień – żydowskiego chłopca, który w latach II wojny światowej jeździł pociągiem z Nowego Jorku do Los Angeles. Instrumenty wchodzą w dialog z nagraniami, m.in. wspomnień ocalonych z Holokaustu, dla których dźwięk kół pociągu oznaczał zupełnie inną drogę – drogę do niemieckich obozów zagłady.

A oba dzieła zagra kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego w składzie: Maciej Grygiel (skrzypce), Łukasz Jaros (skrzypce), Joanna Głąb (altówka) i Piotr Więcław (wiolonczela).

Przed koncertem możemy się wybrać na towarzyszący Festiwalowi Muzyki Współczesnej wykład o historii zapisu muzycznego. Aby istniało dzieło muzyczne, muszą istnieć całe konstelacje znaków i symboli graficznych. Partytury XX-wiecznych kompozytorów, takich jak Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, czy Krzysztof Penderecki stały się emocjonującymi dziełami sztuki; pokazuje się je na wystawach, prezentuje w muzeach i galeriach.

Jak zmieniał się zapis muzyczny na przestrzeni dziejów? Jak przed wiekami wyglądała partytura? Co to są neumy? Na te i wiele innych pytań, dotyczących historii muzyki i zapisu muzycznego, odpowie krytyk i kolekcjoner sztuki Jerzy Brukwicki podczas wykładu „Graficzny wymiar muzyki".

Wykład odbędzie się w sali kameralnej Filharmonii Gorzowskiej w środę, 16 października o godz. 17.30. Wstęp wolny.

Koncert kameralny Reich/Glass w środę, 16 października, godz. 19, bilety 25 zł, 20 zł z Kartą Seniora.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem