Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

„Salija” to muzyczna opowieść o 13-letniej dziewczynce, którą poznajemy w dniu jej urodzin. Niespodziewany bieg zdarzeń sprawia, że jest to dzień, który Salija zapamięta na zawsze i który odmieni jej życie. Choć opera adresowana jest do publiczności w wieku 8–15 lat, nie brak w niej mądrej, wręcz filozoficznej refleksji i rozważań wokół takich pojęć jak szczęście, poczucie spełnienia, wartości rodzinne czy sumienie.

– Napisanie libretta do opery potraktowałam jako podwójne wyzwanie – wymagało ono bowiem nie tylko stworzenia spójnego dramaturgicznie tekstu, do którego kompozytor następnie miał napisać 60 minut muzyki, ale przede wszystkim dobrego pomysłu na historię; pomysłu, który zaciekawi tak wymagającego odbiorcę jak dzieci i nastoletnia młodzież. Organizatorzy konkursu dali nam pełną dowolność w doborze tematu opery, jedynym ograniczeniem był czas jej trwania. I tak oto powstała godzinna opowieść o przemijającym dzieciństwie, młodzieńczej wrażliwości i nieco zawiłym poszukiwaniu drogi do szczęścia. Choć brzmi to poważnie, to mogę zapewnić, że w operze nie brakuje humoru, intrygi i zwrotów akcji; chwilami można się nawet bać, jak w prawdziwym horrorze. Kilka dni temu libretto zostało docenione i nagrodzone przez znakomite jury konkursu; teraz więc marzę już tylko o tym, by „Saliję” mogli zobaczyć i ocenić ci, dla których ją napisałam – mówi Małgorzata Szwajlik.

W konkursie nagrodzona została również doskonała muzyka napisana przez Krzysztofa Dobosiewicza, polskiego kompozytora mieszkającego na stałe w Finlandii. W Filharmonii Gorzowskiej podbił serca publiczności nietuzinkową muzyką do musicalu „Dogonić Pippi”, projektem dla dzieci „Lunapark” oraz muzyką z gier komputerowych i filmów grozy.

Małgorzata Szwajlik jest absolwentką filologii polskiej. W Filharmonii Gorzowskiej pracuje od 2011 roku, kierując działem organizacji pracy artystycznej. Jest autorką wydanego w 2014 roku przewodnika edukacyjnego dla dzieci „Co jest grane w filharmonii?”, w którym obok tekstów przybliżających dzieciom wiedzę na temat muzyki znalazły się wiersze i rymowanki jej autorstwa. W 2015 roku zadebiutowała jako autorka libretta, pisała teksty do musicalu „Alicja w Krainie Czarów” (muz. Anna Maria Huszcza), a następnie była librecistką kolejnych musicali – „Pinokia” (2016, muz. Szymon Godziemba-Trytek), „Akademii pana Kleksa” (2017, muz. Kamil Kosecki) oraz „Dogonić Pippi (2018, muz. Krzysztof Dobosiewicz). W 2017 roku napisała książkę z wierszami dla dzieci „Wesoła orkiestra”, zaś w roku 2018 – książkę edukacyjną „Nutka Zosia na tropie”; obie zostały wydane przez Filharmonię Gorzowską.

Konkurs na operę dla dzieci i młodzieży zorganizowany został z okazji jubileuszu 100-lecia istnienia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.