13-kilometrowy odcinek czteropasmówki został otworzony dla kierowców. Inwestycja kosztowała 211 mln zł.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Chodzi o fragment między północnym węzłem drogi S3 a Niedoradzem. W piątek 30 listopada drugą nitkę drogi otworzył Władysław Dajczak, lubuski wojewoda.

– To ważna droga. Jest częścią środkowoeuropejskiego korytarza transportowego. Trudno sobie wyobrazić rozwój województwa bez niej – zachwalał inwestycję wojewoda podczas oficjalnego otwarcia. Feta zamknęła się w 20 minutach i drogę natychmiast otworzono dla kierowców. Na otwarcie odcinka nie przyjechał premier ani czołowy minister.

Co wybudowano na drodze S3?

– Wybudowaliśmy wschodnią (lewą) jezdnię drogi, przejścia dla zwierząt. Kontrakt zakładał również wykonanie prac na istniejącej nitce. Wymianę nawierzchni, dostosowania jej do odpowiednich parametrów oraz do ruchu jednokierunkowego, bo do tej pory ruch odbywał się dwukierunkowo – wylicza Anna Jakubowska.

Istotnym elementem, szczególnie dla mieszkańców Zielonej Góry, jest budowa „łącznika” wchodząca w zakres zadania. Chodzi o ok. 1,5-kilometrowy odcinek drogi łączący północny węzeł S3 z Osiedlem Pomorskim. Koszt jego budowy pokryły po połowie miasto i GDDKiA.

Co budują na S3?

Jeszcze w tym roku, w połowie grudnia, drogowcy oddadzą ostatni fragment S3 w województwie lubuskim – od węzła Niedoradz do południowego węzła Nowej Soli. Jego długość to ponad 17 km. Wówczas jedynym wąskim gardłem na trasie S3 od Szczecina do Bolkowa pozostanie odcinek od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ (ok. 14,4 km), na którym nadal trwają prace budowlane. Do zakończenia pozostał także most na Odrze na wysokości Cigacic.

– W drugiej połowie 2019 roku powinien być już gotowy – mówi Anna Jakubowska. I wylicza, że w ciągu ostatnich miesięcy drogowcy oddali kierowcom ponad 100 km drogi S3 w Lubuskiem i Dolnośląskiem.

– Dalsze odcinki S3 będą powstawać sukcesywnie zarówno na północnym, jak i południowym fragmencie drogi. Między Szczecinem a Świnoujściem w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica, a w przygotowaniu kolejnych 35 km między Świnoujściem a Troszynem – wylicza Jakubowska.

Natomiast południowy fragment S3 podzielono na dwa odcinki: węzeł Bolków – węzeł Kamienna Góra Północ mający ponad 16 km. Przebiega on przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2,3 km, natomiast drugi ok. 320 m. Drugi, przygraniczny odcinek S3 to węzeł Kamienna Góra Północ – węzeł Lubawka o długości ok. 15,3 km.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej