W murach seminarium w Paradyżu rozbrzmiewać będzie muzyka od średniowiecza po klasycyzm. Przyjadą artyści znani już melomanom oraz debiutanci na festiwalu Muzyka w Raju.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Obok artystów, którym scena w kościele w Paradyżu jest dobrze znana (m.in. orkiestra Kore, Marc Mauillon, Marianna Henriksson czy Yukie Sato), pojawi się całkiem spora grupa debiutantów. – Ale to nazwiska, które nie powinny być miłośnikom muzyki dawnej obce. Zaprosiliśmy Justina Taylora z zespołem Le Consort, Marcusa Mohlina, zespoły Profeti della Quinta i Les Polysolistes – zapowiada Cezary Zych, dyrektor festiwalu Muzyka w Raju w seminarium duchownym w Paradyżu k. Świebodzina.

– Dziś publiczność „kupiła” muzykę dawną w jej różnych odsłonach: od takich, które wtajemniczeni uznają za w pełni kompetentne, do takich, których główną zaletą jest robiąca wrażenie na słuchaczach, a irytująca fachowców, widowiskowość. W rozmowach pojawił się argument, który kiedyś uznany byłby za niedorzeczny i nieuczciwy: „robimy to, co ludziom się podoba”. Bardzo dobra filozofia komercyjna, ale głoszona w przebraniu, bo dawne instrumenty i dawne praktyki wykonawcze są wciąż wypisane na sztandarach wnoszonych na scenę wraz z klawesynami, teorbami i cynkami – zapowiada Zych.

Debiutanci w Paradyżu

Wypada powiedzieć więcej o wykonawcach, którzy debiutują na festiwalu. A ten, przypomnijmy, odbywa się już po raz 16. Czas, kiedy musiał przypominać polskim melomanom o swoim istnieniu, należy do przeszłości. Dziś ma swoją markę, co potwierdza liczba słuchaczy przyjeżdżających z całego kraju.

Na koncertach usłyszymy m.in. Justina Taylora z zespołem Le Consort. Taylor uchodzi za cudowne dziecko francuskiego klawesynu. Jego talent dostrzegły już dawno wytrawne zespoły muzyki barokowej, które zapraszały do wspólnych koncertów uzdolnionego studenta.

– Paradyż ma szczęście do klawesynistów, było i jest ich tutaj co niemiara. Od kilku lat przyglądamy się francuskim juniorom o zupełnie już seniorskim dorobku. Tym razem czas na Justina Taylora. Wybór repertuaru nie jest przypadkowy, bo nasz gość to nie tylko klawesynista, ale i pianista – zapowiada artystę Cezary Zych. Zespół klawesynisty – Le Consort – najlepiej czuje się w romantycznej muzyce kameralnej z udziałem fortepianu oraz w barokowej muzyce wokalnej. – Anglicy uwielbiali Włochów i ich muzykę. Importowali ich na potęgę i nie tylko słuchali, ale też uczyli się od nich – pilnie i z zapałem, czego dowodem będzie ten koncert – reklamuje Zych koncert Le Consort z kompozycjami Corellego, Purcella i Haendla.

Za wielki talent uchodzi także Marcus Mohlin, tyle że w Skandynawii i rodzinnej Szwecji. Nie mniejsze zainteresowanie budzi zespół wokalny Les Polysolistes Marca Mauillona. – Zaskoczył nas przed kilku laty wspaniałym solowym recitalem. Najwyraźniej wokalna samotność zaczęła mu doskwierać, skoro zdecydował się stworzyć zespół – dodaje Zych.

I starzy znajomi

Po raz drugi do Paradyża przyjedzie Yukie Sato. O ile w poprzedniej edycji sopranistka prezentowała głównie muzykę średniowieczną, to tym razem usłyszymy ją w repertuarze barokowym.

Fińska skrzypaczka Aira Maria Lehtipuu od kilku lat współpracuje z polską orkiestrą Kore i choćby z tego powodu jest bliżej znana miłośnikom muzyki dawnej. W swoim repertuarze ma przede wszystkim kompozycje barokowe i tradycyjną muzykę skandynawską. Gra z wieloma orkiestrami w Europie, m.in.: Capriccio Stravagante, L’Arpeggiata czy Helsinki Baroque Orchestra.

W Paradyżu zobaczymy także Adama Kaisera, pochodzącego z samego serca polskiego dudziarstwa, czyli z Przyprostyni, wsi niedaleko Zbąszynia. – Miał okazję grać z wielkimi mistrzami sztuki gry na koźle, a teraz, gdy wszystko w jego muzycznym życiu wydawało się poukładane, przyszło mu grać z orkiestrą barokową – dodaje Zych.

Bilety na muzykę w raju

Karnet na cały festiwal kosztuje 300 zł. Karnet z ulgą (uczniowie, studenci, emeryci) – 220 zł. Bilet jednodniowy na koncerty kupimy za 40 zł i 30 zł (ulgowy), dzieci do lat 10 – wstęp wolny. Wejściówki są dostępne na stronach muzykawraju.abilet.pl lub przed koncertami w kasie w furcie klasztoru.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej