XVI Festiwalu „Muzyka w Raju”
Paradyż – Gościkowo k. Świebodzina
17–25 sierpnia 2018 r
Koncert 1., godz. 19
Wykonawcy:
Yukie Sato – sopran
Jesenka Balic Zunic – viola d’amore
Zespół Kore
Program: Wokół dworu Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (A. Scarlatti, A. Corelli, A. Vivaldi)
Do niedawna tylko wtajemniczeni wiedzieli, jak wielką rolę w życiu muzycznym Rzymu, a więc de facto całej Europy, odegrał dwór Marii Kazimiery Sobieskiej. Ten koncert to zaledwie mały przyczynek do tej pasjonującej historii.
Koncert 2., ok. godz. 21.30
Wykonawca:
Justin Taylor – klawesyn
Program: Scarlatti i dwóch Forquerayów (D. Scarlatti, A. Forqueray, J.B. Forqueray)
Paradyż ma szczęście do klawesynistów, było i jest ich tutaj co niemiara. Od kilku lat przyglądamy się francuskim juniorom o zupełnie już seniorskim dorobku. Tym razem czas na Justina Taylora. Wybór repertuaru nie jest przypadkowy, bo nasz gość to nie tylko klawesynista, ale i pianista.
Koncert 1., godz. 19
Wykonawcy:
Le Consort
Program: W Anglii po włosku (A. Corelli, H. Purcell, J. Eccles, G.F. Händel, T. Hume, N. Matteis, N. Matteis jr)
Anglicy uwielbiali Włochów i ich muzykę. Importowali ich na potęgę i nie tylko słuchali, ale też uczyli się od nich – pilnie i z zapałem, czego dowodem będzie ten koncert.
Koncert 2., ok. godz. 21.30
Wykonawcy:
Les Polysolistes
Program: Małe motety Charpentiera (M.A. Charpentier, J.H. Anglebert)
Paradyż był miejscem, gdzie rozpoczynały swoje historie orkiestry i zespoły kameralne. Nigdy jeszcze festiwal nie był miejscem premierowych koncertów zespołu wokalnego. Tak będzie tym razem.
Koncert 3., ok. godz. 22.30
Wykonawcy:
Le Souvenir
Program: Włoskie trecento (L. Massini, G. Cascia, F. Landini, rękopisy z Faenzy i Rossi)
Od blisko 10 lat muzyka średniowieczna stanowi ważną część programów festiwalu. Powoli, bez pośpiechu wchodzimy w różne jej zakamarki i uczymy się odkrywać subtelności, z których nie zdawaliśmy sobie sprawy. Naszymi przewodnikami będą muzycy tria Le Souvenir.
Koncert 1., godz. 19
Wykonawcy:
Yukie Sato – sopran
Kore
Program: Teatr muzyczny w XVIII-wiecznym Londynie (G.F. Händel, P. Castrucci, F. Geminiani)
Wiemy, kto święcił triumfy w londyńskich operach – primadonny, kastraci, genialni kompozytorzy. Historyczne świadectwa nie wspominają nic o odwiedzających Londyn Japończykach, a szkoda.
Koncert 2., ok. godz. 21.30
Wykonawcy:
Le Consort
Program: Jana-Franciszka Dandrieu sonaty triowe w komplecie (J.F. Dandrieu, J.F. Rebel, A. Corelli)
Młodzi Francuzi nie boją się grać muzyki nieznanych kompozytorów. Ich artystycznej odwadze zawdzięczamy niekończące się pasmo odkryć i zaskoczeń.
Koncert 1., godz. 19
Wykonawcy:
Le Consort
Program: Między Wenecją a Saksonią (J.S. Bach, A. Vivaldi, B. Marcello)
Pozornie niewiele było podobieństw między Dreznem a Wenecją, a jednak na polsko-saksońskim dworze po włosku mówiono i śpiewano, no i oczywiście grano dokładnie w takim samy stylu, jaki królował nad Adriatykiem.
Koncert 2., ok. godz. 21.30
Wykonawczynie:
Aira Maria Lehtipuu – skrzypce
Marianna Henriksson – klawesyn
Program: Kompozytorka i kompozytorzy (E. J. de La Guerre, L. Couperin, J. S. Bach, M. Marais)
Jeszcze niedawno o barokowych kompozytorkach wypowiadano się z paternalistycznym protekcjonizmem. Słusznie? Dzisiaj już wiemy, że nie.
Koncert 3., ok. godz. 22.30
Wykonawcy:
Le Souvenir
Program: XIII-wieczne anonimy (rękopisy Las Huelgas, z Montpellier i Pluteus z Florencji)
Po XIV-wiecznych subtelnościach czas na XIII-wieczne tajemnice.
Koncert 1., godz. 19
Wykonawcy:
Les Polysolistes
Program: Skargi, płacze, lamenty i trochę nadziei (J. des Prez)
Po religijnej polifonii Charpentiera czas na świecką polifonię Josquina des Prez.
Koncert 2., ok. godz. 20.45
Wykonawca:
Marcus Mohlin – klawesyn
Program: Suity dobrze nastrojone (J.S. Bach)
Drugą obok Francji krainą klawesynową, którą prezentujemy, jest Skandynawia. Po Danii i Finlandii czas na Szwecję i jej najbardziej utalentowanego młodego klawesynistę.
Koncert 1., ok. godz. 19
Wykonawcy:
Kore
Program: Sonaty triowe, ale czy tylko sonaty? (G.F. Händel)
Sonaty triowe Händla to muzyka, która rozsadza ramy kameralnej formuły, to muzyka orkiestrowa bez orkiestry.
Koncert 2., ok. godz. 21.30
Wykonawczynie:
Yukie Sato – sopran
Agata Habera – skrzypce
Paulina van de Pavert – wiolonczela
Marianna Henriksson – klawesyn
Program: Grand Tour pod prąd (H. Purcell, N. Matteis, J. Bull, M. Locke, F. Cavalli, G. Legrenzi, A. Vivaldi)
Podróżowaliśmy z Włoch do Londynu – teraz czas na podróż w odwrotnym kierunku.
Koncert 3., ok. godz. 22.30
Wykonawcy:
Le Souvenir
Program: Sztuka nowa (G. Machaut, P. Caserta, E. Augustinus, J. Senleches, J. Ciconia, rękopisy z Turynu i Faenzy)
Kolejny skok w czasie pod przewodnictwem argentyńskiego organisty, rosyjsko-francuskiej fidelistki i katalońskiej śpiewaczki.
Koncert 1., godz. 19
Wykonawcy:
Kore
Program: Rajski skok do przodu (W.A. Mozart, G. Rossini, L. Boccherini, J. Eybler)
Na baroku nie kończy się świat. Klasycyzm otwiera nowy rozdział w historii muzyki europejskiej, ale bez baroku by go nie było.
Koncert 2., ok. godz. 21.30
Wykonawca:
Marc Mauillon – śpiew
Program: Tristan i Izolda. 17 Lais spisanych prozą. XIII-wieczny rękopis wiedeński MS2542
Głos bez akompaniamentu, głos solo. Najtrudniejsza ze sztuk.
Koncert 1., godz. 19
Wykonawcy:
Profeti della Quinta
Program: Lament Ariadny. Włoska muzyka madrygałowa (L. Luzzaschi, C. Rore, C. Gesualdo, S. Lacorcia, C. Monteverdi)
Pierwszy raz w Paradyżu słynne madrygały z hebrajskim odcieniem.
Koncert 2., ok. godz. 21.30
Wykonawcy:
Jesenka Balic Zunic – skrzypce
Marcus Mohlin – klawesyn
Program: Obligato (J.G. Pisendel, C.Ph.E. Bach, J.S. Bach, J. Agrell, F.A. Bonporti, F.M. Veracini)
Tutaj skrzypce nie mogą obejść się bez klawesynu, a klawesyn bez skrzypiec.
Koncert 3., ok. godz. 22.30
Wykonawczyni:
Elena Andreyev – wiolonczela
Program: Wiolonczela jako flet i wiolonczela (G.P. Telemann, J.S. Bach)
Dokończenie cyklu suit Bacha, który Elena Andreyev rozpoczęła w Paradyżu przed kilku laty.
Koncert 1., godz. 19
Wykonawcy:
Profeti della Quinta
Program: Włoska muzyka hebrajska (S. Rossi, A. Piccinini, G. Frescobaldi, E. Rotem)
Biblijne teksty hebrajskie opracowane w barokowym stylu włoskim. Efekt nie do opisania.
Koncert 2., ok. godz. 20.45
Wykonawcy:
Aira Maria Lehtipuu – skrzypce
Fredrik From – skrzypce
Elena Andreyev – wiolonczela
Paulina van de Pavert – wiolonczela
Adam Kaiser – kozioł weselny
Kore
Program: Podwójne i potrójne oswajanie kozła (G.P. Telemann, A. Vivaldi)
Jeśli do kościoła w Paradyżu decydujemy się wprowadzić kozła, to musi to być kozioł muzycznie oswojony.
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera