W klasztorze w Paradyżu usłyszymy 22 koncerty z kompozycjami od średniowiecza po klasycyzm. Zobaczcie szczegółowy program festiwalu Muzyka w Raju.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

XVI Festiwalu „Muzyka w Raju”

Paradyż – Gościkowo k. Świebodzina

17–25 sierpnia 2018 r

Piątek 17 sierpnia

Koncert 1., godz. 19

Wykonawcy:

Yukie Sato – sopran

Jesenka Balic Zunic – viola d’amore

Zespół Kore

Program: Wokół dworu Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (A. Scarlatti, A. Corelli, A. Vivaldi)

Do niedawna tylko wtajemniczeni wiedzieli, jak wielką rolę w życiu muzycznym Rzymu, a więc de facto całej Europy, odegrał dwór Marii Kazimiery Sobieskiej. Ten koncert to zaledwie mały przyczynek do tej pasjonującej historii.

Koncert 2., ok. godz. 21.30

Wykonawca:

Justin Taylor – klawesyn

Program: Scarlatti i dwóch Forquerayów (D. Scarlatti, A. Forqueray, J.B. Forqueray)

Paradyż ma szczęście do klawesynistów, było i jest ich tutaj co niemiara. Od kilku lat przyglądamy się francuskim juniorom o zupełnie już seniorskim dorobku. Tym razem czas na Justina Taylora. Wybór repertuaru nie jest przypadkowy, bo nasz gość to nie tylko klawesynista, ale i pianista.

Sobota, 18 sierpnia

Koncert 1., godz. 19

Wykonawcy:

Le Consort

Program: W Anglii po włosku (A. Corelli, H. Purcell, J. Eccles, G.F. Händel, T. Hume, N. Matteis, N. Matteis jr)

Anglicy uwielbiali Włochów i ich muzykę. Importowali ich na potęgę i nie tylko słuchali, ale też uczyli się od nich – pilnie i z zapałem, czego dowodem będzie ten koncert.

Koncert 2., ok. godz. 21.30

Wykonawcy:

Les Polysolistes

Program: Małe motety Charpentiera (M.A. Charpentier, J.H. Anglebert)

Paradyż był miejscem, gdzie rozpoczynały swoje historie orkiestry i zespoły kameralne. Nigdy jeszcze festiwal nie był miejscem premierowych koncertów zespołu wokalnego. Tak będzie tym razem.

Koncert 3., ok. godz. 22.30

Wykonawcy:

Le Souvenir

Program: Włoskie trecento (L. Massini, G. Cascia, F. Landini, rękopisy z Faenzy i Rossi)

Od blisko 10 lat muzyka średniowieczna stanowi ważną część programów festiwalu. Powoli, bez pośpiechu wchodzimy w różne jej zakamarki i uczymy się odkrywać subtelności, z których nie zdawaliśmy sobie sprawy. Naszymi przewodnikami będą muzycy tria Le Souvenir.

Niedziela 19 sierpnia

Koncert 1., godz. 19

Wykonawcy:

Yukie Sato – sopran

Kore

Program: Teatr muzyczny w XVIII-wiecznym Londynie (G.F. Händel, P. Castrucci, F. Geminiani)

Wiemy, kto święcił triumfy w londyńskich operach – primadonny, kastraci, genialni kompozytorzy. Historyczne świadectwa nie wspominają nic o odwiedzających Londyn Japończykach, a szkoda.

Koncert 2., ok. godz. 21.30

Wykonawcy:

Le Consort

Program: Jana-Franciszka Dandrieu sonaty triowe w komplecie (J.F. Dandrieu, J.F. Rebel, A. Corelli)

Młodzi Francuzi nie boją się grać muzyki nieznanych kompozytorów. Ich artystycznej odwadze zawdzięczamy niekończące się pasmo odkryć i zaskoczeń.

Poniedziałek 20 sierpnia

Koncert 1., godz. 19

Wykonawcy:

Le Consort

Program: Między Wenecją a Saksonią (J.S. Bach, A. Vivaldi, B. Marcello)

Pozornie niewiele było podobieństw między Dreznem a Wenecją, a jednak na polsko-saksońskim dworze po włosku mówiono i śpiewano, no i oczywiście grano dokładnie w takim samy stylu, jaki królował nad Adriatykiem.

Koncert 2., ok. godz. 21.30

Wykonawczynie:

Aira Maria Lehtipuu – skrzypce

Marianna Henriksson – klawesyn

Program: Kompozytorka i kompozytorzy (E. J. de La Guerre, L. Couperin, J. S. Bach, M. Marais)

Jeszcze niedawno o barokowych kompozytorkach wypowiadano się z paternalistycznym protekcjonizmem. Słusznie? Dzisiaj już wiemy, że nie.

Koncert 3., ok. godz. 22.30

Wykonawcy:

Le Souvenir

Program: XIII-wieczne anonimy (rękopisy Las Huelgas, z Montpellier i Pluteus z Florencji)

Po XIV-wiecznych subtelnościach czas na XIII-wieczne tajemnice.

Wtorek 21 sierpnia

Koncert 1., godz. 19

Wykonawcy:

Les Polysolistes

Program: Skargi, płacze, lamenty i trochę nadziei (J. des Prez)

Po religijnej polifonii Charpentiera czas na świecką polifonię Josquina des Prez.

Koncert 2., ok. godz. 20.45

Wykonawca:

Marcus Mohlin – klawesyn

Program: Suity dobrze nastrojone (J.S. Bach)

Drugą obok Francji krainą klawesynową, którą prezentujemy, jest Skandynawia. Po Danii i Finlandii czas na Szwecję i jej najbardziej utalentowanego młodego klawesynistę.

Środa 22 sierpnia

Koncert 1., ok. godz. 19

Wykonawcy:

Kore

Program: Sonaty triowe, ale czy tylko sonaty? (G.F. Händel)

Sonaty triowe Händla to muzyka, która rozsadza ramy kameralnej formuły, to muzyka orkiestrowa bez orkiestry.

Koncert 2., ok. godz. 21.30

Wykonawczynie:

Yukie Sato – sopran

Agata Habera – skrzypce

Paulina van de Pavert – wiolonczela

Marianna Henriksson – klawesyn

Program: Grand Tour pod prąd (H. Purcell, N. Matteis, J. Bull, M. Locke, F. Cavalli, G. Legrenzi, A. Vivaldi)

Podróżowaliśmy z Włoch do Londynu – teraz czas na podróż w odwrotnym kierunku.

Koncert 3., ok. godz. 22.30

Wykonawcy:

Le Souvenir

Program: Sztuka nowa (G. Machaut, P. Caserta, E. Augustinus, J. Senleches, J. Ciconia, rękopisy z Turynu i Faenzy)

Kolejny skok w czasie pod przewodnictwem argentyńskiego organisty, rosyjsko-francuskiej fidelistki i katalońskiej śpiewaczki.

Czwartek 23 sierpnia

Koncert 1., godz. 19

Wykonawcy:

Kore

Program: Rajski skok do przodu (W.A. Mozart, G. Rossini, L. Boccherini, J. Eybler)

Na baroku nie kończy się świat. Klasycyzm otwiera nowy rozdział w historii muzyki europejskiej, ale bez baroku by go nie było.

Koncert 2., ok. godz. 21.30

Wykonawca:

Marc Mauillon – śpiew

Program: Tristan i Izolda. 17 Lais spisanych prozą. XIII-wieczny rękopis wiedeński MS2542

Głos bez akompaniamentu, głos solo. Najtrudniejsza ze sztuk.

Piątek 24 sierpnia

Koncert 1., godz. 19

Wykonawcy:

Profeti della Quinta

Program: Lament Ariadny. Włoska muzyka madrygałowa (L. Luzzaschi, C. Rore, C. Gesualdo, S. Lacorcia, C. Monteverdi)

Pierwszy raz w Paradyżu słynne madrygały z hebrajskim odcieniem.

Koncert 2., ok. godz. 21.30

Wykonawcy:

Jesenka Balic Zunic – skrzypce

Marcus Mohlin – klawesyn

Program: Obligato (J.G. Pisendel, C.Ph.E. Bach, J.S. Bach, J. Agrell, F.A. Bonporti, F.M. Veracini)

Tutaj skrzypce nie mogą obejść się bez klawesynu, a klawesyn bez skrzypiec.

Koncert 3., ok. godz. 22.30

Wykonawczyni:

Elena Andreyev – wiolonczela

Program: Wiolonczela jako flet i wiolonczela (G.P. Telemann, J.S. Bach)

Dokończenie cyklu suit Bacha, który Elena Andreyev rozpoczęła w Paradyżu przed kilku laty.

Sobota 25 sierpnia

Koncert 1., godz. 19

Wykonawcy:

Profeti della Quinta

Program: Włoska muzyka hebrajska (S. Rossi, A. Piccinini, G. Frescobaldi, E. Rotem)

Biblijne teksty hebrajskie opracowane w barokowym stylu włoskim. Efekt nie do opisania.

Koncert 2., ok. godz. 20.45

Wykonawcy:

Aira Maria Lehtipuu – skrzypce

Fredrik From – skrzypce

Elena Andreyev – wiolonczela

Paulina van de Pavert – wiolonczela

Adam Kaiser – kozioł weselny

Kore

Program: Podwójne i potrójne oswajanie kozła (G.P. Telemann, A. Vivaldi)

Jeśli do kościoła w Paradyżu decydujemy się wprowadzić kozła, to musi to być kozioł muzycznie oswojony.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej