Miasto przygotowuje się do do przebudowy i rozbudowy trasy alternatywnej. Chodzi o remont ul. Spichrzowej i jej przedłużenie i połączenie z ul. Teatralną. Do końca wakacji ma powstać dokumentacja projektowa.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Miasto ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy i budowy nowego odcinka ul. Spichrzowej. To oznacza, że wraca do dawnej koncepcji „trasy alternatywnej”, która ma odciążyć ul. Sikorskiego i Warszawską. Do piątku projektanci mają czas na składanie ofert.

Plany przedłużenia trasy alternatywnej mają już długą historię. Już 20 lat temu przymierzano się do budowy obejścia centrum miasta ulicami Jancarza, Składową, Spichrzową i dalej aż do mostu Lubuskiego. Częścią tych planów było wykonanie ul. Jancarza na odcinku do dworca PKP.

Ale nie raz powracano do tematu dokończenia trasy alternatywnej, miasto przejmowało nawet działki przy ul. Teatralnej.

Nowa trasa miała być alternatywą dla ul. Sikorskiego i Warszawskiej: jadąc z kierunku Szczecina i Kostrzyna na most nad Wartą, to właśnie tą trasą mieliśmy najszybciej przejechać przez centrum Gorzowa.

Po otwarciu obwodnicy Gorzowa znaczenie trasy alternatywnej zmalało, ale tylko dla jadącego przez miasto tranzytu. Dla wielu gorzowian przedłużenie ul. Spichrzowej do mostu wciąż może być bowiem sporym ułatwieniem.

Dokończenie trasy alternatywnej ma teraz znaczenie także z innego powodu: na ul. Sikorskiego ma przecież powstać deptak. Jeżeli tak się stanie, cały ruch przeniesie się z jednej strony na ul. Jagiełły, Wybickiego i Estkowskiego, z drugiej zaś strony na trasę alternatywną wzdłuż Warty.

Nie bez znaczenia jest też to, że trwa remont estakady i remont przebiegającej wzdłuż niej drogi stanie się koniecznością.

Projektanci będą musieli uwzględnić to, że przez ostatnie lata zmieniła się trochę sytuacja w tym rejonie miasta. Przede wszystkim powstał przystanek kolejowy Gorzów Wlkp. – Wschód, a to wymusi nowe rozwiązania przy wpięciu Spichrzowej w ul. Teatralną. Trzeba też uwzględnić, że w rejonie ul. Stefanii Hejmanowskiej (d. Cichońskiego) miałby w przyszłości zostać zbudowany nowy most przez Wartę.

Zadaniem projektantów będzie opracowanie dokumentacji dla odcinka ul. Spichrzowej i ul. Garbary do ul. Stefanii Hejmanowskiej, a także budowanej nowej drogi od ul. Hejmanowskiej do ul. Teatralnej wraz z chodnikami i ścieżką rowerową. Przebudowana i zbudowana zostanie też kanalizacja deszczowa razem z budową separatorów.

Projektanci powinni wykonać dokumentację do końca sierpnia. Roboty budowlane planowane są na 2019 r. Prowadzone mają być etapami: od ul. Garbary do ul. Chrobrego, od ul. Chrobrego do ul. Hejmanowskiej oraz budowa nowej drogi z przebiciem do ul. Teatralnej. Jaka będzie kolejność, jeszcze nie wiadomo, podobnie dopiero projektanci zaproponują rozwiązania przebiegu nowej drogi i miejsca połączenia z ul. Teatralną.

Przebudowa ulicy i budowa nowego odcinka mają kosztować łącznie ok. 20 mln zł.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem