Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Obwodnica Gorzowa (tzw. Trasa Zgody) to jedyny jednojezdniowy odcinek na drodze S3 od Szczecina do Sulechowa. Kierowcy jadący nad morze i z powrotem po stu kilometrach ekspresowej drogi o standardzie ocierającym się o autostradę natrafiali w Gorzowie na wąskie gardło. Na zwężeniu w czasie wakacji tworzyły się 10-kilometrowe korki. Często też dochodziło tam do wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Teraz ma być inaczej. Także gorzowski odcinek będzie miał dwie osobne jezdnie z dwoma pasami ruchu. Od podstaw stworzono położony bardziej na zachód drugi ślad zachodniej obwodnicy miasta. To dokładnie 11,6 km drogi o standardzie nieomal autostradowym – jezdnia na S3 jest ledwie 25 cm węższa, a można po niej jechać tylko 20 km na godz. wolniej. W ramach inwestycji powstał nowy most na Warcie o długości 712 metrów oraz dziewięć wiaduktów nad okolicznymi drogami, a także ponad 20 przepustów dla „małych zwierząt”. Przebudowane zostały również trzy węzły na drodze S3. Na dwóch z nich powstały nowe ronda.

Budowa rozpoczęła się trzy lata temu. Lukratywny kontrakt wart prawie 300 mln zł zgarnęła hiszpańska firma Dragados. Drogę budowała w hiszpańskim, nieco leniwym tempie, ale przyznać też trzeba, że pojawiły się również obiektywne trudności. W międzyczasie na budowie odkryto szczątki nosorożca sprzed 125 tys. lat. Problemem były też warunki gruntowe, inne niż w dokumentacji. Zakończenie inwestycji w kwietniu stało się przez to absolutnie nierealne... Termin finału prac przekładano kilka razy, ale teraz jest już data graniczna (przewidzieliśmy to na początku roku).

9 października 2017 roku o godz. 12 ma nastąpić uroczyste przecięcie wstęgi na nowym moście na drodze S3. Chwilę później obiema jezdniami będą mogły przejechać samochody.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.