Ten szlak paliwowy można porównać do czarnego szlaku kuczmańskiego, którym Tatarzy najeżdżali Rzeczpospolitą, uszczuplali dochody, brali w jasyr obywateli - mówił Mateusz Morawiecki na dawnym przejściu granicznym w Świecku. Jak szacuje Ministerstwo Finansów, uszczelnienie obrotu paliwami przyniosło do budżetu dodatkowe 2,5 mld zł.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

– Obyś wykrywał jak najwięcej – powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki, głaszcząc czarnego, groźnie wyglądającego, lecz łagodnego czworonoga. Pies nazywa się Heros, razem ze Zbigniewem Boguckim ze służby celno-skarbowej tropią przemytników. Heros specjalizuje się w wykrywaniu transportów nielegalnego tytoniu.

Ile skarb państwa traci na takim przemycie, można sobie uświadomić na przykładzie tylko jednego tira, który zatrzymali kilka dni temu funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej w Suwałkach. Ciężarówka na litewskich numerach zamiast torebkami jadącymi do Niemiec była wyładowana kartonami z papierosami o wartości 7 mln zł. Gdyby ten towar trafił na polski rynek, straty skarbu państwa wyniosłyby 11 mln zł z tytułu utraconych podatków.

Zatrzymanie kontrabandy na granicy z Litwą to akurat nie zasługa Herosa, bo ten służy przy granicy polsko-niemieckiej.

Na przejściu granicznym w Świecku wicepremier Mateusz Morawiecki, minister finansów i rozwoju, spotkał się w poniedziałek z pracownikami i funkcjonariuszami Krajowej Administracji Skarbowej. Nieprzypadkowo właśnie tam. Przez Rzepin i Świecko biegł do niedawna jeden z głównych szlaków importu do Polski nielegalnego paliwa. Teraz wicepremier Morawiecki chwalił się wynikami działań połączonych służb celnych i skarbowych. Jak szacuje Ministerstwo Finansów, uszczelnienie obrotu paliwami przyniosło do budżetu dodatkowe 2,5 mld zł.

- Kocham porównania historyczne. A ten szlak paliwowy można porównać do czarnego szlaku kuczmańskiego, którym Tatarzy najeżdżali Rzeczpospolitą, uszczuplali dochody, brali w jasyr obywateli. I to nie jest tylko malownicza analogia. Traciliśmy przez ten szlak paliwowy i to, że udało się to uszczelnić, poprawić, jest zmianą epokową. Właśnie dzięki tego typu działaniom pojawiło się z nieba kilkadziesiąt miliardów złotych. Zmieniamy zupełnie podejście nie tylko do naszych służb skarbowych, ale też do całego procesu obsługi wwozu gospodarczego – mówił Mateusz Morawiecki. I podawał przykłady. Służby są dziś w stanie kontrolować około tysiąca ciężarówek dziennie. Jeszcze 203 lata temu kontrolowały zaledwie 25 transportów. W 2017 r. skontrolowanych zostało 125 tys. cystern. Udaremniono ok. 2 tys. prób przemytu paliwa. Wykryto ok. 50 tys. rożnego rodzaju transportów z przemytem papierosów i blisko 2 tys. transportów z przemytem alkoholu.

– W Rzepinie przyjąłem meldunek od szefa tamtejszego urzędu na temat akcji kontenerowej. Dotyczy ona kontrolowania różnego rodzaju towarów wwożonych do kraju, jak elektronika, odzież, obuwie. Eliminujemy patologię z obrotu tymi towarami. Doprowadzamy do tego, że biznes, który chce normalnie konkurować na rynku, ma do tego normalne warunki. A już w tym roku będziemy mieli poprawę w uszczelnieniu podatku VAT o co najmniej 20 mld zł. To praktycznie prawie całe 500+ – mówił Mateusz Morawiecki.

Jego zastępca Marian Banaś, szef Krajowej Administracji Skarbowej, stwierdził: „To początek wielkiego boju”. I wyliczał ostatnie sukcesy: w Białymstoku uniemożliwiono wyłudzenie VAT na 120 mln zł, rozbito gangi przemytnicze paliwa i artykułów spożywczych – 160 mln zł. Toczy się 4,6 tys. postępowań, akty oskarżenia ma 4,5 tys. osób, 500 wyroków już jest.

– Od września ubiegłego roku prowadzimy dokładną kontrolę każdej cysterny. Naszych dwóch głównych operatorów, Orlen i Lotos, zanotowało 20 proc. wzrostu sprzedaży paliw – mówił Banaś. I ostrzegał: – Chcemy powiedzieć szarej strefie: "Stop!". Tego dłużej tolerować nie będziemy. Wyroki będą zapadały.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    "(...) mówił Mateusz Morawiecki. I podawał przykłady. Służby są dziś w stanie kontrolować około tysiąca ciężarówek dziennie. Jeszcze 203 lata temu kontrolowały zaledwie 25 transportów." ............. Statystyka od Napoleona :)
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    fajne zdjecie. Irasiad
    już oceniałe(a)ś
    3
    0