Jak informuje urząd miasta, jeszcze w tym roku, prawdopodobnie w październiku, zostanie zawieszona ostatnia kursująca jeszcze linia tramwajowa - numer 2. Na około dwa lata Gorzów będzie bez tramwajów.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Już od ponad roku nie kursują tramwaje linii 1 i 3, czyli kursujące do pętli Silwana. Wkrótce rozpocznie się przebudowa torowiska na Kostrzyńskiej i na Walczaka, a także budowa deptaka na Sikorskiego. Wówczas tramwaje nie będą miały możliwości zawracania – na czas remontów ulic zjadą do zajezdni na Wieprzycach. I pozostaną tam długo, na dwa lata.

Centrum przesiadkowe? Pasażerom też się coś należy [OPINIA]

Z chwilą unieruchomienia tramwajów, zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza na liniach: T-1 (Wieprzyce – Silwana) i T-2 (Zakład Energetyczny ul. Sikorskiego – Osiedle Piaski).

Trasy linii komunikacji zastępczej ulegną znacznej zmianie, gdy zostaną zamknięte ulice Sikorskiego i Kostrzyńska, a ich przebieg będzie następujący:

Linia T-1

Linia T-1 – w relacji Silwana – Staszica (Walczaka – Pomorska – Warszawska – Plac Staromiejski – Jagiełły – Wybickiego – Łokietka – Estkowskiego – Al. Konstytucji 3 Maja – Marcinkowskiego – Os. Staszica) – z częstotliwością co 10 minut w dni robocze i co 12 minut w soboty, niedziele i święta. Na przystanku AWF (ul. Wybickiego) będzie możliwość przesiadki na linię T-2 w kierunku Al. 11-go Listopada. Natomiast na ul. Marcinkowskiego będzie możliwość przesiadki do autobusów jadących do Wieprzyc.

Linia T-2

Linia T-2 – w relacji Piaski – 11-go Listopada (Os. Piaski – Kazimierza Wielkiego – Mieszka I – Borowskiego – Kosynierów Gdyńskich – Estkowskiego – Sikorskiego – Al. 11-go Listopada) – z częstotliwością co 10 minut w dni robocze i co 12 minut w soboty, niedziele i święta.

Linia T-4

Linia T-4 – w relacji Wieprzyce – Osiedle Staszica (Wieprzyce ul. Warzywna – Dobra – Szczecińska – Myśliborska – Marcinkowskiego – Os. Staszica) – z częstotliwością co 20 minut w szczycie i co 30 minut po szczycie w dni robocze i co 30 minut w soboty, niedziele i święta.

Na ul. Myśliborskiej (przystanek Rondo Myśliborskie) będzie możliwość przesiadki do autobusów linii T-1 oraz autobusów obsługujących inne rejony miasta (Zawarcie, Zakanale, Górczyn, Janice).

Więcej autobusów

W 2016 roku spółka MZK wydzierżawiła na 10 lat dziesięć fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 12. Spółka zawarła też umowę leasingu finansowego na dostawę kolejnych 15 nowych autobusów w 2017 roku. Z projektu dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego- Lubuskie, MZK kupi w 2018 r. 10 autobusów, w tym sześć hybrydowych. Zmodernizowane zostaną też dwa używane autobusy.

Remont konieczny

Gorzów postanowił utrzymać transport tramwajowy, który, z przerwą na lata 40. ubiegłego wieku funkcjonuje w mieście od 1899 r. Co więcej, dzięki unijnej dotacji jest możliwość modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej.

Na ten cel władze miasta i miejska spółka MZK mogą uzyskać łącznie 37,5 mln euro dofinansowania.

Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup 14 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Przedtem jednak konieczna jest przebudowa istniejącej infrastruktury tramwajowej. Potem planowana jest też budowa nowej linii w kierunku Górczyna. Dofinansowanie wynosi ok. 61 proc. wszystkich pieniędzy przeznaczonych na tę inwestycję budżecie miasta i ok. 75 proc. inwestycji i zakupów prowadzonych przez MZK. Po modernizacji torowisk i zakupie nowych pojazdów w Gorzowie funkcjonować mają cztery linie tramwajowe.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem