Miasto ogłosiło przetarg na projekt i budowę trasy pieszo-rowerowej wzdłuż Warty: od Wschodniego Bulwaru do Akademii Gorzowskiej przy moście lubuskim. Ten zaniedbany odcinek prawego brzegu rzeki ma szanse stać się ulubionym miejscem spacerów i rekreacji gorzowian.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Chodzi o „dokończenie” szlaku bulwarów, które w tej chwili kończą się na molo przy kamienicy Herzoga. Też fragment ścieżki wpinał się będzie również w dużą europejską trasę rowerową EuroVelo, trasę R1 czyli tzw. Szlak Stolic. Pod takim właśnie hasłem Gorzów, wraz powiatem Markisch-Oderland, gminami Hoppegarten, Letschin i Zechin, złożył wniosek o dofinansowanie do programu INTERREG VA Brandenburgia-Polska. W lipcu przyszła dobra wiadomość: projekt został zaakceptowany i będą pieniądze. Łącznie dofinansowanie dla wszystkich partnerów wyniesie prawie 2,7 mln euro, Gorzów będzie miał do dyspozycji 356 tys. euro.

Wybudujemy za to ok. 730 m ścieżki rowerowej i pieszej wzdłuż Warty. Uporządkowanie tego odcinka prawego brzegu planowano od dawna. Dziś to zarośnięty i zaniedbany nieużytek wzdłuż estakady kolejowej, na który zapuszczali się jedynie odważni wędkarze, a chyba najczęściej służył za melinę w plenerze.

Dodatkowym utrudnieniem jest przeprawa przez kanał odprowadzający wody opadowe. Przy wyższym stanie Warty przejście ścieżką okazuje się niemożliwe.

Plan orientacyjny
Plan orientacyjny  Interprojekt/ Urząd Miasta Gorzowa

To się zmieni, i nie tylko to. Są pieniądze, więc miasto właśnie ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy pieszo-rowerowej. Wykonawcy mogą się zgłaszać do 1 września, a na wybudowanie trasy jest czas do końca listopada przyszłego roku.

Powstanie ścieżka rowerowa, a osobno również chodnik, który zacznie się za kładką nad kanałem i będzie biegł przez większość trasy oddzielnie, schodząc się ze ścieżką rowerową np. w miejscu postojowym czy placu do rekreacji. Mostek będzie lekkiej konstrukcji z elementami drewnianymi. Na pewnym odcinku trasy musi powstać pochylnia umożliwiająca wyrównanie różnic terenu. Wybudowane zostaną zjazdy na nieruchomości i drogi, system odwodnienia, oświetlenie. Oczywiście na trasie trzeba zadbać również o małą architekturę. Będzie więc wiata do wypoczynku na miejscu parkingu dla rowerów. Wiata ma być metalowa, stylizowana na staromiejską, z charakterystycznymi nitami w profilach.

Proponowane rozwiązania/ Wiata wypoczynkowa
Proponowane rozwiązania/ Wiata wypoczynkowa  Interprojekt/Urząd Miasta Gorzowa

Podobnie zalecane są "staromiejskie", stylizowane latarnie. Będą też oczywiście kosze, ławki i stojaki na rowery – stojaki mają być rurowe na co najmniej osiem stanowisk. Budowa trasy będzie się wiązać z wycinką 11 drzew.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    A co władze miasta zrobiły w celu ograniczenia (na początek) smogu? Jesień i zima się zbliżają.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0