Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Centrum Unijnych Projektów Transportowych informuje, że w środę w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie odbędzie się uroczyste podpisanie umów o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (2014-2020)

Wezmą w nim udział Jerzy Kwieciński, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Elżbieta Rafalska, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora CUPT. Będą też przedstawiciele beneficjentów, to znaczy Poznania, Gorzowa, Katowic, gminy Siechnice, a także gorzowskiego MZK, MPK w Poznaniu, MPK we Wrocławiu, a także posłowie i wojewodowie z regionów, w których realizowane będę inwestycje.

Chwila jest ważna, bo chodzi o setki milionów złotych dla miast, które inwestują w ekologiczny i nowoczesny transport. A dla Gorzowa tym bardziej, bo otrzymuje jedną z największych dotacji: to łącznie prawie 132 mln zł na projekty warte ponad 322 mln.

Większą dotację ma jedynie MPK we Wrocławiu,które na zakup taboru dostanie 159 mln zł dofinansowania. Poznań na dwa projekty związane z taborem i z przebudową trasy tramwajowej otrzyma 107 mln zł dotacji, a Katowice 36,4 mln zł.

Dotacja dla Gorzowa zabezpiecza część pieniędzy na wielki projekt transportowy, który już jest realizowany na niektórych odcinkach. Zarówno inwestycje w remonty i rozbudowę linii tramwajowych, jak i zakupy nowych wozów, to prawdziwa rewolucja w systemie komunikacyjnym miasta. Gorzów ma najstarszy tabor w kraju, w większości oparty na kilkudziesięcioletnich wagonach niemieckich, popularnie zwanych „Helmutami".

Dofinansowany z funduszy unijnych projekt tramwajowy czyli „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” ma dwóch beneficjentów. Miasto będzie przebudowywać infrastrukturę tramwajową, tworzyć systemu informacji pasażerskiej oraz system monitoringu bezpieczeństwa pasażerów. Wybuduje też nowe trasy tramwajowe. Do spółki MZK należy natomiast zakup 14 nowych tramwajów niskopodłogowych oraz modernizacja zajezdni tramwajowej.

Całkowita wartość projektu, który realizuje urząd miasta to 199,3 mln zł. W tym jest 84,4 mln zł dotacji z PO Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość inwestycji po stronie MZK to 122,5 mln zł., z 74,6 mln zł dotacji unijnej.

Już teraz trwają – opóźniające się znacznie – roboty na ul. Warszawskiej, gdzie również wymieniane było torowisko i trakcja. W tym roku zacznie się przebudowa ul. Kostrzyńskiej (łącznie 44 mln zł z dotacją z ZIT), gdzie linia tramwajowa będzie przebudowana za 14,4 mln zł.

Zgodnie z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym wkrótce ma zacząć się też modernizacja torowiska na Mieszka I (15,8 mln zł), potem również na ul. Dworcowej wraz z pętlą i punktem przesiadkowym. W latach 2017-21 ma też powstać nowe torowisko od Ronda Ofiar Katynia do ul. Szarych Szeregów za 44 mln zł. W późniejszych latach plan rezerwowy zakłada budowanie torowiska w al. Ks. Witolda Andrzejewskiego.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.