W Bibliotece im. Zbigniewa Herberta otwarta została Sala Papuszy. Tu można zobaczyć pamiątki po cygańskiej poetce, dokumenty, skany pamiętnika, zdjęcia, korespondencję. Są także wydania jej wierszy i poświęcone Bronisławie Wajs opracowania.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Gorzowska biblioteka jest mocno związana z postacią Papuszy. Warto przypomnieć, że pierwsza płaskorzeźba upamiętniająca poetkę, autorstwa Zofii Bilińskiej zawisła przy wejściu do ówczesnej głównej siedziby biblioteki już w 1988 r. Potem biblioteka gromadziła również inne artefakty z nią związane. Jest pierwsza rzeźba z pnia wykonana przez Karola Parno Gierlińskiego i wreszcie ta znana wszystkim rzeźba Zofii Bilińskiej, którą ustawiliśmy w parku na zakończenie budowy nowego gmachu – mówi Edward Jaworski, dyrektor Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gorzowie.

Papusza jest najbardziej znaną cygańską poetką na świecie. Jej wiersze przetłumaczono na sześć języków, jest kilkanaście wydań twórczości w różnych językach, jej wiersze znajdują się we wszystkich antologiach poezji romskiej. A napisała zaledwie 39 wierszy, na polski przetłumaczonych i wydanych przez Jerzego Ficowskiego.

Nic więc dziwnego, że dla gorzowskiej książnicy to postać wyjątkowa i warto upowszechnienia.

– Bezpośrednią inspiracją stworzenia Sali Papuszy w naszej bibliotece było to, że miasto przekazało do archiwum akta osobowe związane z dowodami osobistymi. W tych materiałach znalazły się też dokumenty związane z Papuszą, wnioski, podania, zdjęcia. Wtedy też dyrektor Dariusz Rymar ustalił jednoznacznie datę i miejsce urodzin poetki. Na konferencję i wystawę w archiwum wypożyczyliśmy wtedy nasze zbiory dotyczące Papuszy. A potem ustaliliśmy, że powinno być stałe miejsce prezentacji tego, co ma biblioteka i Archiwum Państwowe – opowiada dyr. Jaworski.

Sala powstała na piętrze secesyjnej willi Lehmanna, pięknie odremontowanej dawnej głównej siedziby biblioteki, gdzie mieszczą się już Galeria Karykatury czy Galeria Sztuki Regionalnej.

Na wystawie można obejrzeć dokumenty związane z Papuszą, fotografie, listy, skany pamiętnika oraz wydania jej wierszy i publikacje na temat poetki.

Są również różne wizerunki Papuszy. Rzeźby Karola Parno-Gierlińskiego, ale również najnowszy nabytek biblioteki: obraz Zbigniewa Olchowika. – Przedstawia Papuszę nieco młodszą niż znamy ja ze zdjęć np. Czesława Łuniewicza. Jesteśmy przyzwyczajeni do wizerunku poetki, jako kobiety dojrzałej. Nowe dokumenty i zdjęcia pozwoliły stworzyć nieco inny obraz słynnej Cyganki – dodaje Edward Jaworski.

Zapowiada też, że ekspozycja będzie stale poszerzana o nowe nabytki i odświeżana, bo to, co można było pokazać w Sali Papuszy, to zaledwie wycinek wszystkich zbiorów na jej temat znajdujących się w książnicy.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem